Świadczeniodawca
Informacje przeznaczone dla Świadczeniodawców
- Akty prawne
- Informacje dla świadczeniodawców
- Opieka koordynowana w POZ
- Poszczególne Rodzaje Świadczeń
- Kontraktowanie
- Portal SZOI
- e-WUŚ
- Informator o zawartych umowach
- Kolejki oczekujących
- System podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej
- Narodowy Program Ochrony Antybiotyków
- Profilaktyczne programy zdrowotne
- Przydatne druki
- Rozliczenia z NFZ/Systemy Informatyczne
- Dofinansowanie programów polityki zdrowotnej dla jednostek samorządu terytorialnego
- Informator „Za życiem”
- Badania kliniczne
Dofinansowanie programów polityki zdrowotnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej w 2026 r.
ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE
PROGRAMÓW POLITYKI ZDROWOTNEJ
REALIZOWANYCH PRZEZ JEDNOSTKĘ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
W 2026 ROKU
Działając na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia [1] w związku z art. 48d ustawy o świadczeniach [2] Dyrektor W-M Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia informuje o możliwości składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej na 2026 r.
Miejsce składania wniosków: W-M OW NFZ, ul. Żołnierska 16, 10-651 Olsztyn
Forma wniosku: postać papierowa
Termin składania wniosków upływa 1 września 2025 r.
Termin rozpatrywania wniosków: 30 października 2025 r.
Termin ogłoszenia listy zaakceptowanych wniosków wraz z kwotą dofinansowania: 10 listopada 2025 r.
Wniosek powinien zawierać:
- nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
- określenie oddziału Funduszu do którego kierowany jest wniosek;
- wskazanie programu realizowanego przez wnioskodawcę;
- określenie wysokości wnioskowanego dofinansowania;
- określenie wysokości środków własnych wnioskodawcy lub środków przeznaczonych
na realizację programu uzyskanych od innych podmiotów, wraz ze wskazaniem tych podmiotów; - harmonogram realizacji programu;
- planowane koszty realizacji programu;
- opis spodziewanych korzyści z realizacji programu;
- informację o wymaganiach w zakresie zasobów rzeczowych i zasobów kadrowych oraz kompetencji osób, zapewniających prawidłową realizację programu.
Do wniosku należy także dołączyć:
- pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wydaną w trybie, o którym mowa w art. 48a ust. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach albo oświadczenie o zgodności projektu programu polityki zdrowotnej z rekomendacją Prezesa Agencji, o którym mowa w art. 48aa ust. 11 ustawy o świadczeniach,
- pozytywną opinię wojewody dotyczącą zgodności planowanego programu z wojewódzkim planem transformacji, o którym mowa w art. 95c ust. 1 ustawy o świadczeniach oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1608).
Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Funduszu dokonuje oceny wniosku oraz załączonych dokumentów oraz podejmuje decyzję o dofinansowaniu programu, którego wniosek dotyczy, uwzględniając wpływ planowanych działań na poprawę stanu zdrowia populacji objętej programem oraz możliwości finansowe Oddziału Wojewódzkiego Funduszu.
Podjęcie przez Dyrektora W-M Oddziału Wojewódzkiego NFZ decyzji o dofinansowaniu programu polityki zdrowotnej stanowić będzie podstawę do zawarcia z wnioskodawcą umowy o dofinansowanie programu.
Wnioskodawca, którego wniosek nie został zaakceptowany, może złożyć do Dyrektora Oddziału Funduszu wniosek o dokonanie ponownej oceny wniosku, w terminie 7 dni od dnia otrzymania od Dyrektora Oddziału Funduszu pisemnej informacji o braku akceptacji wniosku wraz z uzasadnieniem. Ponownej oceny wniosku dokonuje się w terminie 14 dni.
Uwaga:
Niedozwolone jest finansowanie tego samego wydatku z dwóch źródeł finansowania (tzw. "podwójne finansowanie"), przez co należy rozumieć jakiekolwiek podwójne zrefundowanie (lub rozliczenie) całkowite lub częściowe tego samego wydatku lub uzyskanie zaliczki na poczet tego samego wydatku realizowanego w ramach programu, albo w zadaniach zbieżnych merytorycznie, realizowanych w ramach innych projektów ze środków publicznych, w tym krajowych lub pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Podstawa prawna
[1] rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz. U. z 2017, poz. 9)
[2] ustawa z dnia z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024, poz. 146 ze zm.)
W IMIENIU PREZESA NFZ
Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego
Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Andrzej Zakrzewski
Pliki do pobrania
Dofinansowanie programów polityki zdrowotnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28-12-2016 r. w sprawie trybu składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz.U.2017.9), oraz w związku z art. 48d ustawy z dnia 27-08-2004r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2016.1793 j.t. ze zm.).
DYREKTOR WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO ODDZIAŁU WOJEWÓDZKIEGO
NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA W OLSZTYNIE
adres: 10-561 OLSZTYN ul. ŻOŁNIERSKA 16
informuje o możliwości składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej w roku 2017
Termin składania wniosków : 15 marca 2017r.
Termin rozpatrywania wniosków: 15 maja 2017r.
Termin ogłoszenia listy zaakceptowanych wniosków wraz z kwotą dofinansowania: 29 maja 2017r.
Informujemy, że wniosek o dofinansowanie winien być złożony w postaci papierowej do właściwego miejscowo Oddziału Funduszu (adres j.w), przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.
- Wniosek zawiera:
1) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) określenie Oddziału Funduszu do którego kierowany jest wniosek;
3) wskazanie programu realizowanego przez wnioskodawcę;
4) określenie wysokości wnioskowanego dofinansowania;
5) określenie wysokości środków własnych wnioskodawcy lub środków przeznaczonych na realizację programu uzyskanych od innych podmiotów, wraz ze wskazaniem tych podmiotów;
6) harmonogram realizacji programu;
7) planowane koszty realizacji programu;
8) opis spodziewanych korzyści z realizacji programu;
9) informację o wymaganiach w zakresie zasobów rzeczowych i zasobów kadrowych oraz kompetencji osób, zapewniających prawidłową realizację programu. - Do wniosku dołącza się:
1) pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wydaną w trybie, o którym mowa w art. 48a ust. 3 pkt 2 ustawy o świadczeniach;
2) pozytywną opinię wojewody dotyczącą zgodności planowanego programu
z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c ustawy o świadczeniach, oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11-09-2015r. o zdrowiu publicznym (Dz.U.2015.1916 ze zm.).
WZÓR WNIOSKU – do pobrania
Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Funduszu dokonuje oceny wniosku oraz załączonych dokumentów oraz podejmuje decyzję o dofinansowaniu programu, którego wniosek dotyczy, uwzględniając wpływ planowanych działań na poprawę stanu zdrowia populacji objętej programem oraz możliwości finansowe Oddziału Wojewódzkiego Funduszu.
Pliki do pobrania
Informacja o możliwości składania wniosków o dofinansowanie Programów Polityki Zdrowotnej na 2024 r. – przedłużenie terminu
Zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego z terenu województwa warmińsko-mazurskiego na rok 2024
Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 9) zwanym dalej „rozporządzeniem o dofinansowaniu”, w związku z art. 48d ustawy z dnia 27 grudnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą o świadczeniach”:
Termin składania wniosków na rok 2024
upływa z dniem 30 września 2023 roku.
Wniosek o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej powinien być złożony przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w postaci papierowej do siedziby W-M OW NFZ, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn, z dopiskiem „program polityki zdrowotnej”.
- Wniosek powinien zawierać:
a) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
b) określenie Oddziału Funduszu, do którego kierowany jest wniosek;
c) wskazanie programu realizowanego przez wnioskodawcę;
d) określenie wysokości wnioskowanego dofinansowania;
e) określenie wysokości środków własnych wnioskodawcy lub środków przeznaczonych na realizację programu uzyskanych od innych podmiotów, wraz ze wskazaniem tych podmiotów;
f) harmonogram realizacji programu;
g) planowane koszty realizacji programu;
h) opis spodziewanych korzyści z realizacji programu;
i) informację o wymaganiach w zakresie zasobów rzeczowych i zasobów kadrowych oraz kompetencji osób, zapewniających prawidłowo realizację programu. - Do wniosku dołącza się:
a) pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wydaną w trybie, o którym mowa w art. 48a ust. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach;
b) pozytywną opinię wojewody dotyczącą zgodności planowanego programu z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c ustawy o świadczeniach, oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 183).
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia dokonuje oceny wniosku oraz załączonych dokumentów oraz podejmuje decyzję o dofinansowaniu programu, którego wniosek dotyczy, uwzględniając wpływ planowanych działań na poprawę stanu zdrowia populacji objętej programem oraz możliwości finansowe Funduszu. Wnioskodawca, którego wniosek nie został zaakceptowany, może złożyć do Dyrektora Oddziału Funduszu działającego w imieniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wniosek o dokonanie ponownej oceny wniosku, w terminie 7 dni od dnia otrzymania od Dyrektora Oddziału Funduszu pisemnej informacji o braku akceptacji wniosku wraz z uzasadnieniem. Ponownej oceny wniosku dokonuje się w terminie 14 dni.
Przekazanie środków w ramach dofinansowania, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Prezesa Funduszu z organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego zwraca Funduszowi środki niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem.
Informacje dodatkowe:
- Świadczenia realizowane w ramach Programów Polityki Zdrowotnej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogą uzyskać dofinansowanie z NFZ pod warunkiem, że są świadczeniami gwarantowanymi zgodnie z art. 48d ust. 1 ustawy o świadczeniach „Fundusz może przekazać środki na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych określonych w wykazach świadczeń gwarantowanych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31d, w kwocie nieprzekraczającej:
1) 80% środków przewidzianych na realizację programu jednostki samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 5 tys.;
2) 40% środków przewidzianych na realizację programu jednostki samorządu terytorialnego innej niż wymieniona w pkt 1.
Świadczenia udzielone przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach PPZ podlegają weryfikacji pod kątem „podwójnego finansowania”.
- Niezbędne akty prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 ze zm.) Rozdział 4 , art. 48 – 48d
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 9).
W IMIENIU PREZESA NFZ
Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego
Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Andrzej Zakrzewski
Informacja o możliwości składania wniosków o dofinansowanie Programów Polityki Zdrowotnej na 2023 r.
Zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego z terenu województwa warmińsko-mazurskiego na rok 2023
Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 9) zwanym dalej „rozporządzeniem o dofinansowaniu”, w związku z art. 48d ustawy z dnia 27 grudnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 ze zm.) zwaną dalej „ustawą o świadczeniach”:
Termin składania wniosków na rok 2023
upływa z dniem 1 września 2022 roku.
Wniosek o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej powinien być złożony przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w postaci papierowej do siedziby W-M OW NFZ, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn, z dopiskiem „program polityki zdrowotnej”.
- Wniosek powinien zawierać:
a) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
b) określenie Oddziału Funduszu, do którego kierowany jest wniosek;
c) wskazanie programu realizowanego przez wnioskodawcę;
d) określenie wysokości wnioskowanego dofinansowania;
e) określenie wysokości środków własnych wnioskodawcy lub środków przeznaczonych na realizację programu uzyskanych od innych podmiotów, wraz ze wskazaniem tych podmiotów;
f) harmonogram realizacji programu;
g) planowane koszty realizacji programu;
h) opis spodziewanych korzyści z realizacji programu;
i) informację o wymaganiach w zakresie zasobów rzeczowych i zasobów kadrowych oraz kompetencji osób, zapewniających prawidłowo realizację programu. - Do wniosku dołącza się:
a) pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wydaną w trybie, o którym mowa w art. 48a ust. 7 pkt 2 ustawy o świadczeniach;
b) pozytywną opinię wojewody dotyczącą zgodności planowanego programu z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c ustawy o świadczeniach, oraz zgodności z celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 183).
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia dokonuje oceny wniosku oraz załączonych dokumentów oraz podejmuje decyzję o dofinansowaniu programu, którego wniosek dotyczy, uwzględniając wpływ planowanych działań na poprawę stanu zdrowia populacji objętej programem oraz możliwości finansowe Funduszu. Wnioskodawca, którego wniosek nie został zaakceptowany, może złożyć do Dyrektora Oddziału Funduszu działającego w imieniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wniosek o dokonanie ponownej oceny wniosku, w terminie 7 dni od dnia otrzymania od Dyrektora Oddziału Funduszu pisemnej informacji o braku akceptacji wniosku wraz z uzasadnieniem. Ponownej oceny wniosku dokonuje się w terminie 14 dni.
Przekazanie środków w ramach dofinansowania, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Prezesa Funduszu z organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka samorządu terytorialnego zwraca Funduszowi środki niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem.
Informacje dodatkowe:
- Świadczenia realizowane w ramach Programów Polityki Zdrowotnej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego mogą uzyskać dofinansowanie z NFZ pod warunkiem, że są świadczeniami gwarantowanymi zgodnie z art. 48d ust. 1 ustawy o świadczeniach „Fundusz może przekazać środki na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych określonych w wykazach świadczeń gwarantowanych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31d, w kwocie nieprzekraczającej:
1) 80% środków przewidzianych na realizację programu jednostki samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 5 tys.;
2) 40% środków przewidzianych na realizację programu jednostki samorządu terytorialnego innej niż wymieniona w pkt 1.
- Niezbędne akty prawne:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 ze zm.) Rozdział 4 , art. 48 – 48d
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz trybu rozliczania przekazanych środków i zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 9).
W IMIENIU PREZESA NFZ
Dyrektor Warmińsko-Mazurskiego
Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Andrzej Zakrzewski